Kıbrıs Haber
Kıbrıs
English News
Dolar
Euro
Sterlin
SON DAKİKA
Kuzey Kıbrıs Yaban Hayat Suçları İstişare Komitesi dördüncü kez toplandı Küresel piyasalarda Orta Doğu endişeleri ile yapay zeka iyimserliği karşı karşıya Kolombiya'daki depremde can pazarı yaşanıyor: Ölü sayısı 132'ye yükseldi Her şey Dobby için: Harry Potter hayranları 580 milyon dolarlık projenin güzergahını değiştirdi Tupac Shakur cinayetinde kritik dava 30 yıl sonra başladı Döviz kurlarında son durum (11 Ağustos 2026) Brent petrolün varil fiyatı 85 doları aştı Badminton turnuvası öncesi maymun alarmı ABD basını yazdı: Trump, İran tehdidi nedeniyle Türkiye'den gizli uçuşla ayrıldı Altında 2.5 ayın rekoru geldi En son hava durumu tahminleri (11 Ağustos 2026) İngiltere'den yeni zayıflama hapına onay Kolombiya'daki depremde can kaybı arttı, "Ulusal Afet Durumu" ilan edildi Sterlin 65 TL'ye yaklaştı, Euro 55 TL'yi aştı 3.Zafer Doğan Anı Rallisi’nde kazanan Doğan-Mulla ikilisi Umman açıklarında karaya oturan gemiden sızan petrol 390 kilometrekarelik alana yayıldı Koltuğuna oturmayı reddeden çocuk uçuşu iptal ettirdi Hukuk Komitesi’nde 1 yasa, 2 karar tasarısı görüşüldü Erdoğan "AB'nin gümrük birliği ve vize serbestisi adımları hepimizin menfaatine" Çavuş yangın söndürme çalışmalarını yerinde inceledi Kuzey Kıbrıs Yaban Hayat Suçları İstişare Komitesi dördüncü kez toplandı Küresel piyasalarda Orta Doğu endişeleri ile yapay zeka iyimserliği karşı karşıya Kolombiya'daki depremde can pazarı yaşanıyor: Ölü sayısı 132'ye yükseldi Her şey Dobby için: Harry Potter hayranları 580 milyon dolarlık projenin güzergahını değiştirdi Tupac Shakur cinayetinde kritik dava 30 yıl sonra başladı Döviz kurlarında son durum (11 Ağustos 2026) Brent petrolün varil fiyatı 85 doları aştı Badminton turnuvası öncesi maymun alarmı ABD basını yazdı: Trump, İran tehdidi nedeniyle Türkiye'den gizli uçuşla ayrıldı Altında 2.5 ayın rekoru geldi En son hava durumu tahminleri (11 Ağustos 2026) İngiltere'den yeni zayıflama hapına onay Kolombiya'daki depremde can kaybı arttı, "Ulusal Afet Durumu" ilan edildi Sterlin 65 TL'ye yaklaştı, Euro 55 TL'yi aştı 3.Zafer Doğan Anı Rallisi’nde kazanan Doğan-Mulla ikilisi Umman açıklarında karaya oturan gemiden sızan petrol 390 kilometrekarelik alana yayıldı Koltuğuna oturmayı reddeden çocuk uçuşu iptal ettirdi Hukuk Komitesi’nde 1 yasa, 2 karar tasarısı görüşüldü Erdoğan "AB'nin gümrük birliği ve vize serbestisi adımları hepimizin menfaatine" Çavuş yangın söndürme çalışmalarını yerinde inceledi
Dolar
Euro
Sterlin

Hipertansiyon ve diyabeti olanlar dikkat!

Paylaş
Facebook X LinkedIn Google News
Hipertansiyon ve diyabeti olanlar dikkat!

Diyabet ve hipertansiyon, kronik böbrek yetmezliğinin en önemli sebepleri olarak öne çıkıyor. Tuz tüketimi arttıkça hipertansiyon riski de artıyor. Sonuç olarak aşırı tuz tüketimi böbreklere de zarar veriyor. Yakın Doğu Üniversitesi Hastanesi Nefroloji Anabilim Dalı Pratisyen Hekimi Dr. Rana Ömürova, tuz kısıtlaması, düzenli egzersiz ve kilo verme gibi yaşam tarzı değişikliklerinin kronik böbrek yetmezliğini önlemede etkili olduğunu söylüyor.

Böbrek yetmezliği akut ve kronik olarak seyredebiliyor. Akut böbrek yetmezliği haftalar, günler gibi kısa süreli aniden gelişen bozukluklar iken, 3 aydan daha uzun süreli böbrek çalışma bozuklukları kronik olarak kabul ediliyor. Akut böbrek yetmezliği çoğunlukla düzenlenebilirken, kronik yetmezlik ilerleyici ve kalıcı olabiliyor.

Özellikle kronik böbrek yetmezliğinden korunmanın ve tedavisinin önemine değinen Dr. Rana Ömürova, böbrek yetmezliğinin tüm organları etkileyebilen ciddi sonuçları olabileceğine dikkat çekiyor.

Hipertansiyon ve Diyabet Böbrek Yetmezliği Nedeni

Kronik böbrek yetmezliğine yol açan nedenlerin başında diyabet ve hipertansiyon geliyor. Yani kronik böbrek yetmezliklerinin yüzde 60’ı bu iki sağlık sorunundan kaynaklanıyor. Bu hastalıklar ise aşırı tuz kullanımı ile yakından ilgili. Dr. Rana Ömürova, diğer böbrek yetmezliği nedenlerini nefrit denen böbrek iltihapları, idrar yolu enfeksiyonları, taş hastalıkları, genetik hastalıklar ve yine böbreğin kistik hastalıkları olarak sıralıyor.

Tuz Tüketimini Azaltmaya Yardımcı İpuçları

Aşırı tuz tüketiminin tansiyonu yükselttiğine, damarlardaki basıncı arttırarak böbreklere zarar verdiğine değinen Dr. Rana Ömürova, tuz tüketimini azaltıcı ipuçlarını şöyle sıralıyor; “Yemek pişirirken kullandığınız tuz miktarını yavaş yavaş azaltın, ağız tadınız zamanla az tuza alışacaktır. Yemeklerinizi lezzetlendirmek için tuz yerine, çeşitli baharatlar, dereotu, maydanoz, limon ve sarımsak gibi besinler kullanın. Çocuklarınızda yemeklerine tuz ekleme alışkanlığı gelişmemesi için sofranızdan tuzu ve tuzlu sosları kaldırın. Satın almadan önce hazır besinlerin üzerindeki etiketi mutlaka okuyun. Daha az tuz içerenleri tercih edin. Turşu, konserve, salamura yaprak, zeytin ve peynir gibi besinleri tüketmeden önce mutlaka yıkayın ya da suda bekletin. Daha fazla taze sebze ve meyve tüketin.”

Benzer haberler

Sağlık
Nöbetçi eczaneler (10 Ağustos 2026) 10 Ağu 2026 15:51 Yaz sıcaklarında kalp sağlığı için su tüketimi önemli 10 Ağu 2026 13:56 Nöbetçi eczaneler (9 Ağustos 2026) 9 Ağu 2026 09:19 Diş eti kanaması daha büyük bir sağlık sorununun erken habercisi olabilir 8 Ağu 2026 21:58 Nöbetçi eczaneler (8 Ağustos 2026) 8 Ağu 2026 13:01 Nöbetçi eczaneler (7 Ağustos 2026) 7 Ağu 2026 17:24 Nöbetçi eczaneler (6 Ağustos 2026) 6 Ağu 2026 13:48 45-65 yaş arasındaki bu alışkanlıklar bunamadan uzak 13 yıl kazandırabilir 6 Ağu 2026 10:12 Nöbetçi eczaneler (5 Ağustos 2026) 5 Ağu 2026 17:16